En dag kvar...

Jaha, imorgon lamnar AIK varmen har i Sydafrika och beger sig hemat till kallare breddgrader for att kampa vidare infor sasongen 2009. Vad jag kan se av det lager jag har beskadat de senaste dagarna kan detta bli en riktigt rolig sasong.

I Manooja (har lamnat for Japan och finskt landslagslager), Orlund och Bergh har vi tre malvakter som alla haller allsvensk klass. Manooja ger mig stundtals valdigt starka Asper-vibbar, Orlund verkar ha fatt en nystart i Norge och Bergh har jag alltid sett som en stabil malvakt. Av det jag har sett pa lagret ar det valdigt svart att avgora vem av de tre som star mellan stolparna pa Rasunda den 5 april, men min spontana kansla sager trots allt Tomi Manooja. Han har framtiden for sig pa ett annat sett an sina tva konkurrenter och har imponerat stort pa mig tidigare. Jag har svart att se Orlund sitta pa banken, varfor jag tror att han aterigen lanas ut, alternativt saljs. Bergh for annu en gang finna sig i att vara andremalvakt.

Nar det galler forsvaret ser det aven har bra ut. Jos Hooiveld har imponerat stort pa mig under de senaste dagarna. Forhoppningsvis klarar han av pressen som det innebar att spela i AIK, da har vi en riktigt bra mittback i truppen. Utover honom konkurerar Atta, Pertan och Nisse om de tva mittbacksplatserna. Jag har alltid gillat Walid Atta och jag tycker att han ar den som bast passar in i AIK:s satt att spela fotboll. Valdigt svart att avgora kvalitet pa en helt ny spelare under en dryg veckas traning, men Jos och Walid ar mina tva forstaval till premiaren just nu. Kanns dock riktigt skont att det lika garna kan vara Nisse och Pertan som startar, under varen 2008 hade de ett par riktigt bra matcher tillsammans.

Pa ytterbacksplatserna ar konkurrensen inte riktigt lika hard. Markus Jonsson och Patrik Bojent ar de tva naturliga ytterbackarna i truppen och kanns darfor ganska sjalvskrivna i en premiarelva. Pierre Bengtsson, Nisse och Walid bor aven finnas med i diskussionen, men kommer Markus och Patrik upp i sina naturliga nivaer bor det inte vara nagot snack.

Over till mittfaltet dar tre spelare har imponerat stort pa mig under detta lager: Jorge Ortiz, Kevin Walker och Martin Mutumba. Sa lange kapten Tjerna ar skadad ser jag Ortiz och Kevin som givna i mitten. Jag tror att de kan komplettera varandra riktigt bra och vara riktigt jobbiga for motstandarna under aret som kommer.

Pa kanterna ar det svarare att peka ut nagra givna spelare. Mutumba har imponerat pa mig under den senaste veckan, men samtidigt kanns han som en riktigt bra spelare att ha pa banken for inhopp sista halvtimmen (likt CH forra sasongen). Skont att se Gabbe i spel igen, ar han hel och kommer tillbaka i samma form som under 2006 finns det inte mycket som kan stoppa honom. Det samma galler Bojan, blir han frisk fran sin halskada och kommer tillbaka till nasta lager bor han kunna vara med och konkurrera om en plats, antingen i mitten eller till vanster. Aterstar gor Pavey, Saleh och Gustafsson. Pavey krigar alltid i minst 90 minuter, men den senaste sasongen verkade han ha allt svarare att uppna nagot med sina lopningar. Saleh imponerade stort under de tre sista matcherna forra sasongen och har sett pigg ut aven har nere. Gustafsson ar, liksom Hooiveld, svart att saga nagot om. Jag har sett alldeles for fa traningar for att kunna saga nagot om honom.

I anfallet ar Ivan Obolo given, det finns inte manga i Allsvenskan med samma kvaliteter som honom. Bredvid honom ar det dock valdigt oppet. CH, Burgic, Thorstensson och Engblom krigar om en plats i startelvan, enligt mig ar det just nu fordel Thorstensson. Jag kunde inte se matchen igarkvall, men horde att Burgic natade vilket kanns lovande. Utover detta har han tyvarr inte imponerat pa mig under detta lager. Miran ar dock inte en spelare som ska glansa med sitt overlagsna kunnande utanfor straffomradet. Han ska vara dar inne. pa ratt plats vid ratt tidpunkt, da blir det mal. Jag hoppas verkligen att han hittar flytet igen, Obolo - Burgic kan bli en riktigt bra kombination.

Detsamma kan i och for sig sagas om samtliga kombinationer med denne Ivan Obolo. En snabb djupledslopare som CH bor passa perfekt att jaga pa Ivans nickskarvar, liknande galler ocksa Thorstensson.

Som ni marker har jag valdigt svart att saga nagot konkret just nu, det ar alldeles for langt kvar till avspark och mycket kommer att handa. Men av det jag har sett under de senaste dagarna startar foljande elva spelare pa Rasunda den 5 april:

Manooja
Jonsson - Atta - Hooiveld - Bojent
Mutumba - Walker - Ortiz - Ozkan
Obolo - Thorstensson

Bank: Bergh, Johansson, Tjernstrom, Bojan, Jagne

I och med matchen igar blev det ingen bolltraning idag. Istallet 10 minuters spinning som uppvarmning och darefter styrketraning. Att sta och svettas i ett gym nar solen skiner utanfor lockade inte mig alltfor mycket, sa efter ett kortare snack med tranarna och Bojan lamnade jag laget for den har gangen med ett stort lycka till infor sasongen 2009.

Stod iskrigarna! Ju fler ni ar pa Hovet nu, desto battre ar vi i Kvalserien!

/ Isbrytaren - AngbyGnagare, Black Army och Rasunda FC


(En riktigt kass dator, jag ser inte bilderna nar jag skriver inlagget. Ber om ursakt for detta och hoppas att jag kan publicera fler bilder inom kort)

Kommentarer
Postat av: Skeptikern

Bojenten petar Nisse Pergola som vänsterback?

Hmm...

2009-01-28 @ 14:05:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0